کنکور

ما را حمایت کنید
  • دبیرستانی - کنکوری

    فرا

تبلیغ 2
تبلیغ 3
تبلیغ 4

تازه های سایت



پست ویژه : فروش نرم افزار تبدیل pdf به word

فروش نرم افزار تبدیل pdf به word

pdftodoc

فروش نرم افزار برای تبدیل pdf های فارسی به word (پسوند doc) به قیمت پانزده هزار تومان.این نرم افزار کاملا بصورت ابتکاری نوشته شده و با نمونه های خارجی و دیگر نرم افزارها فرق دارد

برای دریافت اطلاعات بیشتر و نحوه خرید اینجا را کلیک کنید.

پست ویژه : بسته جامع و طلایی کنکور و دبیرستان

pakaij-tarh-jadid94

یکی از جامع ترین و ارزان ترین پکیج های کنکوری و دبیرستانی امروز در اختیار شما قرار دارد – شامل جزواتی که در هیج جای دیگری نخواهید یافت از مدرسین برتر کنکور و مدرسین رتبه های برتر- تکنیک هایی که راه را برای شما هموار خواهد نمود.فروش به صورت کلی و تک درس

جهت مشاهده کلیک کنید

گفت و گو با علی ولایی، رتبه یک علوم انسانی ۹۳

وقتی صحبت از رتبه های تک رقمی می شود ، بسیاری از داوطلبان معتقدند که وضعیت آنان متفاوت است. می‌گویند آنها بسیار باهوشند و درک  و فهم مباحث درسی برایشان ساده است و براحتی از پس درس‌ها و پاسخگویی به تست‌ها بر می‌آیند؛ اما وقتی پای صحبت آنها می‌نشینیم، می‌بینیم که آنها نیز مثل سایر داوطلبان با بعضی از درس‌ها مشکل داشته، به بعضی از دروس علاقه‌مند نبوده و گاه با اضطراب ناشی از آزمون دست و پنجه نرم می‌کرده و با این همه  موفق شده‌اند؛ چرا که دست از تلاش برنداشته و با پشتکاری مثال زدنی مطالعه می‌کرده‌اند. علی ولایی، رتبه یک کشوری گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری ۹۳، یکی از همین داوطلبان است؛ جوان تهرانی که سه سال متوسطه را در رشته ریاضی تحصیل کرد و سال چهارم تصمیم به شرکت در آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی گرفت و در نتیجه، طی یک سال، چندین درس متنوع و ده‌ها کتاب متفاوت را مطالعه کرد و در نهایت به گفته خودش، با یک برنامه‌ریزی منظم، موفق شد تا به بهترین رتبه در این گروه آزمایشی دست یابد. با تشکر از ایشان که در این گفت و گو شرکت کردند، نظر شما را به مصاحبه زیر جلب می‌کنم:


آقای ولایی! به عنوان اولین سؤال، چرا در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کردید؟ شما که در رشته ریاضی دانش‌آموز موفقی بودید؟
علی ولایی: بله، در رشته ریاضی دانش‌آموز ضعیفی نبودم و معدل کتبی نهایی‌ام نیز ۸۱/۱۹ شد؛ اما حس کردم که علاقه‌ام به رشته‌های علوم انسانی، بخصوص رشته حقوق، بیشتر است و این رشته بیشتر با دغدغه هایم منطبق است؛ از این رو، تقریباً یک ماه مانده به امتحانات نهایی سال سوم، مطمین شدم که می‌خواهم در آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کنم.
چطور توانستید خودتان را در طی یک سال  آماده کنید و علاوه بر درس‌های سال چهارم، بیش از ۱۵ کتاب تخصصی پایه را  که تاکنون مطالعه نکرده‌اید، مطالعه نمایید ؟
علی ولایی: راه رسیدن به موفقیت، داشتن برنامه است؛ بخصوص برای فردی مثل من که باید ده‌ها کتاب را در یک سال مطالعه می‌کردم داشتن برنامه منظم و مقید بودن به آن، خیلی مهم بود، و البته برای پای بندی  به یک برنامه منظم، باید هدف داشت  تا خسته و دلزده نشد.
بدون شک برای مطالعه این همه درس متنوع و جدید، شیوه‌ای خاص داشتید. لطفاً شیوه مطالعه هر درس را به تفکیک برای ما شرح دهید.
علی ولایی: به نظر من، هر کس روش خاص خودش را  دارد و نمی‌شود که یک حکم کلی برای مطالعه به  همه داد؛ اما در کل فکر می‌کنم که چون بیشتر دروس علوم انسانی جنبه حفظی دارد، مرور مداوم می‌تواند در به خاطر سپردن مطالب، بسیار مؤثر باشد؛ برای مثال، کتاب تاریخ ادبیات را که صرفاً جنبه حفظی دارد، به طور مداوم مطالعه می‌کردم؛ تا جایی که تا دوران عید، من یک تا دو بار کتاب تاریخ ادبیات ۱ و ۲ را مطالعه کرده بودم و بعد از عید نیز تقریباً سه بار این دو کتاب را مرور کردم. شیوه مطالعه‌ام نیز این گونه بود که بار اول از روی متن می‌خواندم و زیر نکات مهم را خط می‌کشیدم؛ چرا که تا حالا این کتاب‌ها را نخوانده بودم و آشنایی با  مطالب آنها نداشتم. بار دوم به فاصله یک روز دوباره همان مبحث را ولی به صورت عمیق می‌خواندم و دو روز بعد هم تست‌های مرتبط با همان مبحث را می‌زدم. برای مطالعه تاریخ ادبیات جهان، مشکل بیشتری داشتم و سخت‌تر می‌توانستم با مطالب آن ارتباط برقرار کنم؛ در نتیجه، مطالب این بخش از کتاب تاریخ ادبیات را خلاصه‌نویسی کردم و آثار و مطالب مرتبط با  هر سبک را در یک نمودار گنجاندم و این باعث شد که راحت‌تر مطالب را مرور کنم و حفظ شوم.
در مبحث آرایه‌ها و قرابت معنایی، از همان سال سوم مشکل داشتم؛ برای همین، از تابستان سال پیش دانشگاهی کتاب تست گرفتم و به طور منظم هفته‌ای حدوداً ۲۰ تا تست می‌زدم. در ابتدا برایم پاسخگویی به تست‌ها مشکل بود، اما با تمرین بسیار،  تعداد غلط‌هایم کمتر شد.
مبحث زبان فارسی در کل برای همه مشکل است؛ بخصوص سؤال‌هایی که نیاز به شمردن دارد؛ برای همین، در آزمون‌های آزمایشی، این تست ها را در صورتی که وقت می کردم پاسخ می‌دادم. البته در همین سؤال ها نیز با تمرین و تست زدن می شود سرعت پیدا کرد و احتمال خطا را هم کاهش داد.
در مبحث املا خیلی مشکل نداشتم، اما در قسمت لغات، ابتدا  نکات‌ریزی که طراح‌های سؤال در نظر می‌گرفتند، برایم مشکل آفرین بود، ولی تا پایان سال تحصیلی، بمرور در این بخش هم تسلط پیدا کردم .
در عروض هم با مبحث اختیارات شاعری  مشکل داشتم و برایم سخت بود که در زمانی کوتاه به پاسخ صحیح برسم؛ اما با زدن تست زیاد در نهایت توانستم بدون تقطیع و با گوشم اختیارات را پیدا کنم . بحرهای شعر ها را هم از تابستان قبل از شروع سال تحصیلی، به پیشنهاد دبیرمان، بدون آنکه بدانم چیست و چه مفهومی دارد، حفظ کردم؛ یعنی بحرها را روی فلش کارت نوشتم و مدت دو ماه هر روز آنها را مرور کردم و در نهایت حفظ شدم. در طی سال هم با تست زنی مداوم، آنها را مرور می‌کردم؛ چون به خاطر سپردن این بحر ها نیاز به مرور مداوم دارد.
در عربی پایه‌ام ضعیف نبود و به خاطر  علاقه‌ام به این درس، مطالعه آن برایم سخت نبود؛ هر چند که در درک مطلب کمی مشکل داشتم؛ چون معتقدم که سؤال‌های این بخش، کمی سلیقه‌ای است. در کل، تمام دروس، بخصوص درس‌های تفهیمی مثل عربی  یا ریاضی، را روز خوانی می‌کردم‌؛ یعنی همان روز که معلم درس می‌داد، زمانی را در خانه برای مطالعه  اختصاص می‌دادم.
معارف اسلامی را مقید به کتاب درسی بودم و به پیام آیات توجه داشتم و بعد از مطالعه کتاب تست می‌زدم؛ بخصوص تست‌های اخیر کنکور را باید حتماً حل کرد.
زبان انگلیسی در مبحث «کلوز تست» و «ریدینگ» مشکل داشتم که باز به کمک تست زدن مداوم ( هفته ای دو روز تست زبان می زدم ) مشکلم حل شد.
درس اقتصاد برای دانش‌آموزان ریاضی نسبتاً ساده است. تنها مشکل این درس،  تعداد زیاد مسایل آن، با توجه به زمان کم اختصاص داده شده برای پاسخ به سؤال‌های اقتصاد، است؛ حتی من که دانش آموز رشته ریاضی بودم برای پاسخگویی وقت کم می‌آوردم. البته کنکور امسال تعداد سؤال‌های حفظی اقتصاد  بیشتر شده بود و سر جلسه آزمون وقت کم نیاوردم؛ ضمن آنکه به  سؤال‌های حفظی هم با مطالعه و مرور می‌توان پاسخ داد.
فکر کنم که برای درس ریاضی مشکلی نداشتید؛ اصلاً بچه‌های انسانی گله دارند که چرا دانش آموزان ریاضی می‌توانند در آزمون علوم انسانی شرکت کنند و در درس ریاضی از آنها جلو بزنند.
علی ولایی: بله، درس ریاضی برایم ساده بود؛ اما این باعث نمی‌شد که به نقطه قوتم بی‌توجه باشم و برایش وقت نگذارم؛ برای همین، هفته ای یک تا یک ساعت و نیم به مطالعه و تست ریاضی می پرداختم و  در نتیجه توانستم که این درس را ۱۰۰ درصد بزنم.
با تاریخ و جغرافیا چه کردید؟ مطمیناً مطالعه شش کتاب حجیم و به خاطر سپردن آنها  در طی یک سال، کار آسانی نیست.
علی ولایی: اصلاً ساده نبود؛ بخصوص برای من که اصلاً جغرافیا را دوست نداشتم و نمی‌توانستم با این درس ارتباط برقرار کنم؛ اما با این همه، آن را در برنامه درسی‌ام می‌گنجاندم و این درس را هم مثل سایر دروس چند بار مرور کردم  و برای اینکه در خاطرم بماند، کنار پاراگراف ها نکته تستی اش را می نوشتم یا کتاب هایم را حاشیه نویسی می‌کردم و خلاصه‌ای از  نکته‌های مهم آنها را تهیه می‌کردم.
درباره مابقی دروس اختصاصی  بگویید .
علی ولایی: فلسفه و منطق بیشتر جنبه مفهومی دارد. البته فلسفه سوم حفظی است؛ اما فلسفه چهارم را اول باید فهمید و بعد حفظ نمود و برای تثبیت مطالب تست زد. هر چند که متاسفانه تست خوب در این درس کم است و تست‌های آزمون سراسری فلسفه هم به نظر من استاندارد نیست؛ چون حتی دبیران این درس در مورد پاسخ صحیح تست‌ها اتفاق نظر ندارند. در جلسه آزمون، من در بسیاری از سؤال‌ها بین سه تا گزینه شک داشتم و فقط می‌توانستم یک گزینه را با اطمینان خاطر حذف کنم.
در درس علوم اجتماعی نیز چون کتاب این درس تازه عوض شده است، تنها یک نمونه سؤال از آزمون سراسری گذشته موجود بود و برای این درس، من بیشتر به کتاب درسی متکی بودم و مطالب آن را حفظ می‌کردم؛ هرچند که کنکور امسال بر خلاف سال گذشته بیشتر جنبه مفهومی داشت و برای همین من، برخلاف آزمون‌های آزمایشی، این درس را در آزمون سراسری  ۱۰۰ درصد نزدم.
درس روان‌شناسی را خوب خوانده بودم و فکر می کردم که به آن مسلط هستم؛ اما برخلاف تصورم، در آزمون سراسری به سؤال‌های این درس خوب پاسخ ندادم، ولی چون تعداد دروس رشته انسانی زیاد است، خوشبختانه بد دادن یک درس نمی‌تواند در کل آزمون خیلی تاثیر‌گذار باشد؛ البته اگر بقیه درس‌ها را داوطلب خوب پاسخ دهد.
درصدهایتان در هر یک از دروس  آزمون سراسری  چند بود ؟
ادبیات عمومی ۷/۷۸ درصد، عربی عمومی۴/۸۹ درصد، معارف اسلامی ۷/۹۴ درصد، زبان خارجی  ۸۴ درصد، ریاضی۱۰۰ درصد ، اقتصاد ۱۰۰ درصد، ادبیات اختصاصی۲/۹۱ درصد، عربی اختصاصی ۱۰۰ درصد، تاریخ و جغرافیا ۷/۸۶ درصد، علوم اجتماعی ۷/۸۶ درصد، فلسفه و منطق ۴/۵۷ درصد، روان‌شناسی ۶۰ درصد.
در صحبت‌هایتان بارها به مرورِ مداوم اشاره نمودید. می‌شود بگویید که در کل، چند بار هر کتاب یا درس را مرور کردید؟
علی ولایی: مثلاً تاریخ ایران و جهان را چهار بار دوره کردم. همچنین سایر دروس را بین پنج تا هشت بار مرور کردم .
آقای ولایی! روزی چند ساعت درس می خواندید که توانستید این همه دوره کنید؟
علی ولایی: در بازه های زمانی مختلف ، فرق داشت ؛ یعنی در تابستان  بعد از امتحانات نهایی سال سوم ، حدود چهارساعت در روز درس می خواندم .در طی سال تحصیلی تا تعطیلات نوروز به طور میانگین ۵ ساعت در روز درس می‌خواندم و از تعطیلات نوروز تا کنکور هم روزی ۹ تا ۱۰ ساعت مطالعه داشتم.
میانگین مطالعه خود را ذکر کردید. آیا امکان داشت که برای مثال، روزی ۲ ساعت و روز دیگر  ۱۰ ساعت مطالعه کنید؟
علی ولایی: پیش از این هم گفتم که به برنامه‌ریزی و زمان بندی مقید بودم؛ برای همین، هیچ وقت چنین اتفاقی نیفتاد که یک روز اصلاً درس نخوانم یا بسیار کم بخوانم و روز دیگر کم کاری‌ام را جبران کنم. من یک روش خطی و منظم داشتم و میانگین مطالعه‌ام در روزهای هفته یکسان بود؛ در عین حال، برنامه سنگینی نداشتم که خسته و دلزده بشوم و حتماً در بین ساعات مطالعه‌ام، زمان استراحت را هم در نظر می‌گرفتم. هیچ وقت هم تا ساعت ۱۱ یا ۱۲ شب مطالعه نمی‌کردم و جمعه ها هم از ساعت ۷ شب به بعد اصلاً درس نمی‌خواندم و در کنار خانواده بودم و تفریحاتم را داشتم؛ به این دلیل که کنکور شبیه یک ماراتن است، نه دو سرعت، و هر کس باید خود را آماده رقابتی طولانی مدت کند و برای اینکه خسته و فرسوده نشود، باید استراحت نیز داشته باشد.
یعنی شما خسته نمی شدید ؟
علی ولایی: طبیعتاً من هم خسته می‌شدم؛ چون در این یک سال آخر، هیچ برنامه ای به جز درس خواندن نمی‌توان داشت؛ حتی استراحت ها و تفریحات هم باید حساب شده باشد و هدف آن، رفع خستگی برای ادامه درس خواندن است؛ اما چون هدفم از اول مشخص بود، هر بار که خسته می شدم به مقصدم فکر می‌کردم؛ به اینکه این دوران کوتاه است و می‌گذرد، و اگر کوتاهی کنم، نمی‌توانم به عقب باز گردم؛ پس لازم است که به خستگی توجهی نکنم و و تمامی توانم را برای رسیدن به مقصود به کار گیرم. به قول معروف: «هر کسی طاووس خواهد  جور هندُستان کشد».
آیا پیش می آمد که مدرسه نروید تا رفع خستگی کنید یا به مطالعه درس های پایه بپردازید ؟
علی ولایی: خیر، حتی یک روز هم کلاس درس را تعطیل نکردم .
برای برنامه ریزی درسی از نظرات مشاور نیز استفاده کردید؟
علی ولایی: بله، از نظرات مشاور مدرسه برای برنامه بلند مدت استفاده می‌کردم، اما برنامه کوتاه مدت و میان مدت را خودم تعیین می‌کردم؛ در ضمن مدرسه هفته ای دو روز آزمون تستی برگزار و مباحثی را هم برای این آزمون‌ها تعیین می‌کرد و خود این آزمون‌ها  به نوعی تعیین کننده برنامه درسی ما می‌شد.
آقای ولایی! یکی از مشکلاتی که بسیاری از داوطلبان  با آن دست به گریبان هستند ، اضطراب است. آیا شما هم چنین مشکلی داشتید ؟
علی ولایی: بله، انتظاراتی که دیگران از من داشتند یا خودم از خودم داشتم، باعث شده بود که گاه اضطراب پیدا کنم؛ حتی گاهی اوقات به دلیل همین اضطراب، در آزمون های آزمایشی حال جسمانی‌ام بد می‌شد و نمی‌توانستم آرامش لازم را داشته باشم.
با این مشکل چطور مقابله کردید ؟
علی ولایی: کار خاصی نکردم؛ در واقع این اضطراب را تا آخر داشتم. فقط سعی می‌کردم که به خاطر مضطرب بودن، کم کاری نکنم و این مشکل را برای خودم بزرگ نکنم.
نظرتان درباره نیایش چیست ؟
علی ولایی: قطعاً تاثیر بسیار مثبتی دارد؛ بخصوص در مبارزه با اضطراب مفید است. خود من زمان‌هایی که اضطرابم بیشتر می‌شد، با یاد خدا و نیایش آرامش پیدا می‌کردم. جالب اینجاست که آزمون سراسری، تنها جلسه‌ای بود که من اضطراب نداشتم؛ تا جایی که وقتی آزمون تمام شد، با خود گفتم که شاید متوجه نکات و ظرایف سؤال‌ها نشدم که آن قدر با آرامش به آنها پاسخ دادم. شب قبل از آزمون هم بموقع و خیلی راحت خوابیدم. تصور می‌کنم که این آرامش را به خاطر توکلم پیدا کرده بودم. با خودم گفتم من هر کاری که لازم و در حد توانم بود‌، انجام دادم و مابقی در دست خداست و اینکه هر چه صلاح بداند، پیش خواهد آمد.
در دوران مطالعه برای کنکور ، تغذیه خاصی نداشتید ؟
علی ولایی: خیر، فقط یکی دو روز مانده به کنکور ، یکی دو بار دم نوش های گیاهی مثل گل گاو زبان یا عرق بهار نارنج نوشیدم.
سال چهارم ورزش هم می‌کردید؟
علی ولایی:  در برنامه درسی مدرسه ما ، یک جلسه هم به ورزش اختصاص داده شده بود و من این ساعت را فوتبال بازی می‌کردم.
آقای ولایی! چندمین فرزند خانواده هستید؟
علی ولایی: آخرین فرزند.
می‌شود تحصیلات اعضای خانواده را بگویید؟
علی ولایی: پدرم کارشناسی ارشد حقوق و دکتری علوم قرآن و حدیث دارند و مادرم دیپلمه و خانه‌دار هستند. خواهرم نیز کارشناسی ارشد میکروبیولوژی و برادرم لیسانس مهندسی برق و کارشناسی‌ارشد ام. بی. ای دارند.
آیا خانواده برای فراهم کردن یک محیط آرام برای مطالعه شما  ، همکاری لازم را داشتند ؟
علی ولایی: بله، فضای خانه از آرامش خوبی برخوردار بود و رفت و آمدها  با اقوام کمتر شده بود و در عین حال، یک محیط قرنطینه هم درست نکرده بودند و در واقع تفریح و استراحت من هم مهیا بود و در حد معقول به مهمانی هم می‌رفتیم. در کل، هر وقت خسته می‌شدم، افراد خانواده با رفتار و حرف‌هایشان به من روحیه می‌دادند؛ بخصوص برادرم که  خودش این مراحل را طی کرده و رتبه ۷ کشوری گروه آزمایشی علوم ریاضی آزمون سراسری سال ۸۴ را کسب کرده بود.
آقای ولایی! به عنوان آخرین سؤال، اگر دانش آموزی با شما مشورت کند، آیا تشویقش می‌کنید که مثل شما از رشته ریاضی یا تجربی در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کند؟
علی ولایی: اگر هدف داشته باشد و بداند که چه می‌خواهد، قطعاً تشویقش می‌کنم؛ چون تغییر رشته دادن، کار آسانی نیست و باید با سختی های زیادی دست و پنجه نرم کرد. مطالعه ۳۴ کتاب درسی در طی یک سال، که مطالب بیشتر آنها هم جدید و ناآشناست، کار دشواری است؛ اما خواستن، توانستن است و شناخت اهداف، سختی راه را هموار می‌کند؛ بخصوص آنکه معتقدم اکثر دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و علوم تجربی، آگاهی و شناخت کافی از رشته علوم انسانی ندارند و تحت تاثیر جوّ موجود علیه رشته انسانی هستند و اگر اطلاعات کافی از این رشته داشته باشند، مطمینم که اکثریت آنها، حداقل به یکی از رشته‌های علوم انسانی علاقه‌مند خواهند شد.
تغییر رشته دادن، کار آسانی نیست و باید با سختی های زیادی دست و پنجه نرم کرد. مطالعه ۳۴ کتاب درسی در طی یک سال، که مطالب بیشتر آنها هم جدید و نا آشناست، کار دشواری است؛ اما خواستن، توانستن است

کنکور شبیه یک ماراتن است، نه دو سرعت، و هر کس باید خود را آماده رقابتی طولانی مدت کند و برای اینکه خسته و فرسوده نشود، باید استراحت نیز داشته باشد

تبلیغ 4
X
جزوات تکنیکی